Ansiopäiväraha

Yrittäjän ansiopäiväraha

Yrittäjä voi kerryttää ansiopäivärahaoikeuden 15 kuukaudessa.
Yrittäjä voi kerryttää oikeuden ansiopäivärahaan yrittäjien työttömyyskassassa. Yrittäjän ansiopäivärahan maksaminen edellyttää 15 kuukauden työskentelyä yrittäjänä kassan jäsenyysaikana.

Päätoiminen yrittäjä voi vakuuttaa itsensä työttömyyden varalle yrittäjien työttömyyskassassa. Suomessa on yksi työttömyyskassa yrittäjille: Yrittäjän työttömyyskassa.

Yrittäjän ansiopäivärahaa voidaan maksaa silloin, kun

  • olet yrittäjän työttömyyskassan jäsen
  • olet työllistynyt yrittäjänä jäsenyysaikana vähintään 15 kuukauden ajan ja vakuuttanut itsesi vähintään 15 481 euron vuositasolla
  • yritytoiminta on lopetettu tai työskentely yrityksessä on päättynyt.

Jos yritystoimintasi päättyy, ilmoittaudu heti työnhakijaksi työvoimaviranomaisen verkkopalvelussa. Ansiopäivärahaa voidaan maksaa vain sellaiselta ajalta, jona ilmoittautuminen on voimassa. Työvoimaviranomainen selvittää myös sen, milloin yritystoiminta on päättynyt.

Yrittäjän ansiopäivärahan määrä lasketaan samalla tavalla, kuin palkansaajan. Laskemisen perusteena käytetään kuitenkin yritystuloa eikä tulosta tehdä palkansaajan työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksua vastaavaa vähennystä. Voit laskea arvion yrittäjän päivärahasta Yrittäjän työttömyyskassan sivuilta löytyvällä laskurilla.

Yrittäjän ansiopäivärahaa maksetaan yhtä kauan, kuin palkansaajien ansiopäivärahaakin. Lisätietoa enimmäiskestosta löytyy täältä: Ansiopäivärahan kesto. Huomaathan, että palkansaajista poiketen yrittäjillä ei ole lisäpäiväoikeutta enimmäiskeston jälkeen.

Työttömyysturvalain yrittäjämääritelmä

1
Työttömyysturvassa yrittäjänä pidetään YEL- ja MYEL-vakuutusvelvollisia henkilöitä.

Poikkeuksena ovat apurarahansaajat, joita ei lueta yrittäjiksi, vaikka heillä olisi MYEL-vakuutus.

2
Työttömyysturvassa yrittäjänä pidetään tietyissä tilanteissa myös TyEL-vakuutettuja yrityksen osaomistajia ja yrittäjän perheenjäseniä.

TyEL-vakuutettu yrityksen osaomistaja ja yrittäjän perheenjäsen on työttömyysturvassa yrittäjä, jos hän

  • omistaa yksin vähintään 15 % tai yhdessä perheenjäsentensä kanssa vähintään 30 % yhtiöstä, jossa hän työskentelee johtavassa asemassa (tj, hallituksen jäsen),tai
  • omistaa yksin tai yhdessä perheenjäsentensä kanssa vähintään 50 % yhtiöstä, jossa hän työskentelee ilman johtavaa asemaa (työntekijänä).

Yritystoiminnan lopettaminen

Yritystoimintasi katsotaan pääsääntöisesti lopetetuksi, jos

  • yrityksesi on asetettu konkurssiin tai selvitystilaan tai sen purkamisesta on tehty sopimus tai
  • yrityksesi tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on päättynyt ja olet luopunut yrittäjän eläkevakuutuksesta ja jättänyt Verohallinnolle ilmoituksen yrityksen poistamiseksi ennakkoperintärekisteristä ja työnantajarekisteristä ja arvonlisäverovelvollisten rekisteristä tai yritystoiminnan keskeytymisestä.

Jos olet yksityinen elinkeinoharjoittaja, yritystoiminta katsotaan lopetetuksi myös, kun tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on luotettavana pidettävän ilmoituksesi mukaan päättynyt tai muuten on ilmeistä, ettei toimintaa enää jatketa ja olet luopunut mahdollisesta yrittäjän eläkevakuutuksesta.

Yritystoimintaan tai palkkatyöhön siirtyminen

Siirtyessäsi palkansaajasta yrittäjäksi, sinulle voidaan työttömyyden aikana maksaa ansiopäiväraha palkansaajana tehdyn työn perusteella, jos yrittäjän työssäoloehto ei ole täyttynyt ja yritystoiminnan aloittamisesta on kulunut alle 18 kuukautta. Voit jäädä tämän 18 kuukauden ajaksi palkansaajakassan jäseneksi tai siirtyä yrittäjäkassaan. Huomaathan, että yrittäjän työssäoloehto ei kerry palkansaajakassassa, joten jäsenyyden siirtäminen yrittäjäkassaan on suositeltavaa.

Siirtyessäsi yrittäjästä palkansaajaksi, sinulle voidaan työttömyyden aikana maksaa ansiopäiväraha yrittäjänä täyttyneen työssäoloehdon perusteella, jos palkansaajan työssäoloehto ei ole vielä täyttynyt. Voit jäädä työsuhteen alkaessa yrittäjäkassan jäseneksi tai siirtyä palkansaajakassaan. Palkansaajan työssäoloehto ei kuitenkaan kerry yrittäjäkassassa, joten jäsenyyden siirtäminen palkansaajakassaan on suositeltavaa.

Jos vaihdat työttömyyskassaa, sinun tulee liittyä uuteen kassaan kuukauden sisällä siitä, kun eroat vanhasta, jotta säilytät kertyneen oikeuden päivärahaan.

Sivutoiminen tai lyhytkestoinen yritystoiminta

Sivutoiminen tai lyhytkestoinen yritystoiminta ei estä palkansaajakassaan kuulumista eikä työttömyysturvan maksamista. Tällöin puolet yritystoiminnan tulosta vähennetään ansiopäivärahasta. Lue lisää: Työskentely ja yritystoiminta ansiopäivärahalla